English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
پنج شنبه ٢٩ مهر ١٤٠٠
ضرورت آزادی اندیشه در دانشگاه‌های هند
ضرورت آزادی اندیشه در دانشگاه‌های هند تاریخ ثبت : 1400/02/06
طبقه بندي : ,,
عنوان : ضرورت آزادی اندیشه در دانشگاه‌های هند
نويسنده : <#f:1014/>
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : خانه فرهنگ ایران در بمبئی هند
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

چشم اندازسیاست آموزش ملی (۲۰۲۰) :

ضرورت آزادی اندیشه در دانشگاه‌های هند

دانشگاه تاثیر گذار، آنچه که هند به آن نیاز دارد و این نیاز و راهبرد در زمانی که ویروس کرونا انتشار و گسترش پیدا کرده است، می‌تواند ضرورت و نمود بیشتری پیدا کند بگونه ای که آزادی آموزشی و تراوش اندیشه ها بگونه ای  نهادی و سازمانی در آن حاکم باشد.

همواره دانشگاه محل تولید و تبادل علم است و در حال حاضر نقش مهم هرگونه تغییراتی را در بین جوامع به ویژه از سوی نخبگان را بر عهده دارد. اما با گذر زمان، آزادی های تحصیلی و آموزشی در آنها تقلیل یافته و اهمیتشان به عنوان ابزاری برای تغییرات اجتماعی محدود شده است. شاخص آزادی تحصیلی و آموزشی  ـ ارائه شده توسط برنامه ریزان سیاست عمومی و کلی جهانی ـ  بیانگر این است که آزادی تحصیلی و آموزشی در برخی دانشگاه ها و در بعضی از کشورها چالش برانگیز بوده است. دانشمند بزرگ جهان آلبرت اینشتین به خوبی اهمیت آزادی تحصیلی و آموزشی را واقف بود و در این زمینه گفته است که : با  آزادی تحصیلی و آموزشی، من قادر به درک و فهم  کشف حقیقت و انتشار و تدریس آن میباشم. این حقیقت همچنین بیانگر نوعی وظیفه و تکلیف می باشد و هیچ کس نباید حقیقت آنچه را که دریافته است را پوشیده و مخفی نگه دارد. حوادث اخیر رخداده در دانشگاه مشهور هند(علیگره )، بازتابی از نگرانی های عمومی در سرتاسر جهان نسبت به آزادی تحصیلی و آموزشی، سیاستهای های نهادی ـ سازمانی و سختگیری های سازمانی می باشد. مادامی که  در جامعه بحث هایی از مشکلات عدیده ی  آزادی تحصیلی و آموزشی  مطرح است ما نیازمند پرداختن به تحلیل های عمیق تر و ظریف تری هستیم. تحلیلی هایی که آینده دانشگاه های هند و سرتاسر جهان را تشریح کرده و شکل خواهند داد. در ابتدا، لازم است عنوان کنیم که برخورداری از آزادی تحصیلی در هر دانشگاه  هندی یا بعبارتی دیگردر سرتاسر دنیا اساسی می باشد.

دموکراسی اهمیت ویژه ای در جوامعی دارد که آزادی بیان و اندیشه در آن جوامع حمایت و ترویج می شود و آزادی را در بیان دیدگاه های مختلف در برابر تعصبات مذهبی ایدئولوژیک مختلف چه در جناح راست و چه در جناح چپ را به ارمغان می آورد اما همین دموکراسی برای آزادی بیان اندیشه در دانشگاه ها هیچ تاثیری ندارد و هیچ نقش مهمی را ایفاد نمی کند.

 مهمترین رکن آزادی تحصیلی و آموزشی، حمایت از آرمانهای مردمی، ترویج تکثرگرایی و پرورش نهادهای مردم نهاد است. شناساندن جایگاه دانشگاه به عنوان مهمترین پایگاه  و نهاد اجتماعی ، اینها  از چالش هایی است که برعهده ی ما ـ اساتید و مدیران ـ می باشد.

نباید آزادی اندیشه در امر تحصیل و آموزش در دانشگاه ها اعم از خصوصی ، دولتی را نادیده گرفته شود و عواملی همچون عوامل تاریخی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نباید روی این امر مهم تاثیر بگذارند بلکه بایستی آزادی اندیشه به عنوان یک ضرورت در دانشگاه ها و موسسات آموزشی نهادینه شود.

لازم به ذکر است که اهداف اساسی اداره دانشگاه ها بر پایه سه اصل زیر، با نظر بر تامین و تضمین خود مختاری نهادی،  بنا نهاده شود:

*    اولا، تمام امور جذب نیرو، ارزشیابی های مالی و ارزیابی های هیات علمی و کارکنان می بایست در داخل و به  انحصار دانشگاه صورت پذیرد و همه اساتید و کارمندان بایستی علاوه بر به روز شدن دانش خود، تابع سیاست ها، قوانین و مقررات دانشگاه باشند. پتانسیل و قدرت برای اجرای این فرایند ها می بایست در حیطه مدیریت خود دانشگاه و از میان هیئت علمی و کارکنان باشد. افراد غیر عضو ، همچون حامیان مالی نباید در این پروسه دخالت داده شوند. مدیریت و اداره داخلی یک دانشگاه محوریت حمایت از آزادی تحصیلی را برعهده دارد و این امر نمی باید به دست افراد غیرعضو و خارج  از محدوده اعضای هیئت علمی و یا کارکنان دانشگاه  بیافتد.

*    ثانیا، تمام تصمیمات مربوط به برنامه ریزی های درسی و آموزشی، فنون تعلیم، و تاسیس دانشکده ها و بخش های مختلف می بایست تحت سیاست ها، قوانین، مقررات دانشگاه و نیز توسط اعضای هئیت علمی و کارکنان دانشگاه و با در نظر گرفتن حدود و مقررات مشخص شده توسط دولت ها و سازمانهای مربوطه و بر اساس بهترین روش های بین المللی صورت گیرد و نباید کسی خارج از دانشگاه کنترل و طرح ریزی در این امور را به دست داشته باشد.

*     ثالثا، تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با تحقیق و پژوهش های انجام گرفته توسط هیئت علمی و کارکنان دانشگاه به انضمام انتشارات می بایست بر پایه اصول آزادی تحصیلی و خود مختاری های نهادی استوار باشند. اعضای هیئت علمی که در تحقیقات دانشگاهی دخیل هستند می بایست دارای آزادی کامل باشند تا بتوانند نوع پروژه های تحقیقاتی، از جمله موضوعات تحقیق را از ابتدا تا به انتها و به سرانجام رسیدن بدون هیچ دغدغه ای ادامه دهند تا در جامعه نمود عینی پیدا کند و همه افراد جامعه از فواید پروژه ها بهره مند شوند. لازم به ذکر است که اعضای هیات علمی که مشغول تحقیق هستند بایستی انتشارات و دستاوردهای خود را با استدلالات قوی و شواهد و قرائن کافی انتشار دهند. باید گفت زمانی که این تحقیقات بر روی قانون گذاری و برنامه های کلان اثر می گذارد اهمیت ویژه ای می یابد.  

در آینده، ما نیازمند شناخت و درک دو محور اصلی از اداره دانشگاه ها در خصوص آزادی تحصیلی و نهادینه سازی آن در دانشگاههای هند می باشیم. اول، آزادی قانونی و تنظیمی، سیاست آموزش ملی (۲۰۲۰) اصلاحات قانونی اساسی را مصوب کرده است تا به دانشگاه های هند تفویض اختیارداده شود. صرف نظر از عمومی و یا خصوصی بودن موسسات علمی هند، این دانشگاه ها و موسسات برای اداره خوب و مناسب امور داخلی خود عمیقا وابسته به ذینفعان چندگانه ـ ذینفعانی از داخل و خارج دانشگاهها و موسسات ـ می باشند. بدون دستیابی به آزادی عمل، هیچ دانشگاهی قادر به انجام امور با روش اصولی نخواهد بود و به تبع حمایت از آزادی اندیشه در امور تحصیلی هیات علمی و دانشجویان نیز تحث تاثیر قرار خواهند گرفت.

من به این باور هستم که آزادی اندیشه و عمل در امور دانشگاه ها به روش صحیح، مسئله ای است که سیاست آموزش ملی هند امروزه نیازمند آن است. یعنی همان تعیین چهارچوبی قانونی برای تضمین عدم کاستی، شفافیت و بازدهی منابع، ضمن تشویق ایده های خارق العاده به واسطه امتیازاتی همچون خودمختاری، مدیریت مناسب و توانمندسازی.

امروزه دانشگاه ها نیازمند توسعه فرهنگ شفاف سازی در تصمیم گیری های مهمی هستند که بعد از مشاوره با ذینفعان گرفته می شوند. نیاز به مشاوره، ارتباط و اجماع سازی امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. با این حال، برای اینکه تصمیمات قانونی و مورد قبول واقع شوند می بایست جنبه ای اساسی و بنیادین از اعتماد، احترام و تساوی اختیارات در میان ذینفعان حاکم باشد. تنها در این شرایط است که اختلاف عقیده و عدم توافق میان ذینفعان به اجماع خصمانه مبدل نخواهد شد که در غیر این صورت خطری جدی در کمین محیط آموزشی خواهد بود و دانشگاه ها می بایست از چنین رخدادهایی جلوگیری کرده و نسبت به آن تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

 اگر چشم انداز سیاست آموزش ملی (۲۰۲۰) ، هم از نظر قانونی و هم از نظر معنوی تمام و کمال اجرا شود، شاهد موفقیت چشم گیر دانشگاه های هندی در سطح جهانی همچنین ارتقاء جایگاه علمی و اجتماعی ملت هند خواهیم بود.

این مقاله در تاریخ ۲۲ مارس سال ۲۰۲۱ توسط آقای سی راج کومار C. Raj Kumar ) ( برای روزنامه تایمز آف ایندیا  نوشته شده است. وی در حال حاضر در سمت معاونت آموزشی دانشگاه O.P.Jindal Global University   واقع در شهر Sonipat ایالت هاریانا هند مشغول به کار می باشد. وی دانش آموخته دانشگاه هایی همچون مدرس،  دهلی و دانشگاه اکسفورد می باشد.

انتهای پیام/ص

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 414 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاري ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین
    به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم چین، ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین با حضور اندیشمندان، استادان و محققان دو کشور به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار شد.

  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.