English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
پنج شنبه ٢٩ مهر ١٤٠٠
نمایش رمضانی: «کان یا ما کانش» نقد قدرت و نظام از طریق کمدی
نمایش رمضانی: «کان یا ما کانش» نقد قدرت و نظام از طریق کمدی تاریخ ثبت : 1400/01/28
طبقه بندي : ,,
عنوان : نمایش رمضانی: «کان یا ما کانش» نقد قدرت و نظام از طریق کمدی
نويسنده : <#f:1014/>
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : رایزنی فرهنگی ایران در تونس
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

عبدالحمید بوشناق، با یک برنامه کمدی تراژدیک که در آن از تصاویر قدیمی استفاده شده است، شرایط کنونی تونس را در قالب تمسخر و افشای فساد و نبرد بر سر قدرت، با ایجاد خنده‌های همراه با سؤال به باد انتقاد می‌گیرد. تجربه‌ای متفاوت با "سکته" که مخاطبان سریا‌ل‌های رمضانی به واسطه آن، با یک ماجراجویی کمدی و انتقادی در رمضان 2021 آشنا شدند.

«کان یا ما کانش» (بود یا نبود) عنوان یک سریال کمدی با نویسندگی حاتم بلحاج، عزیز الجبالی وعبدالحمید بوشناق و با بازیگری عزیز الجبالی، جهاد الشارنی، فاطمة بن سعیدان، جمال المدانی، عبدالحمید قیاس، منجی العونی، شوقی بوقلیه، هالة عیاد ورملة العیاری است و آمیخته‌ای از تمسخر و نقد در آن به کار رفته است و توانست بازیگرانی از گروه‌های سنی مختلف را در برابر دوربین گرد هم آورد.

اشکال قدیمی برای نقد کنونی

‌سفری در تاریخ از طریق مکان. تصویر برداری سکانس‌هایی از سریال کمدی "کانش یا ما کانش" در اوذنه انجام شد. تاریخ، سایه خود را بر این مکان، شخصیت‌ها و پوشش‌های آنها می‌اندازد و اتاق‌های تاریخ و آشپزخانه سنتی قدیمی را روشن می‌کند. همه عناصر دکور و اثاث آن حکایت از این دارد که ماجرای این سریال به زمان بسیار قدیمی باز می‌گردد، اما موضوعات آن، شرایط کنونی را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

در کشور "الخضراء"، پادشاهی به نام "ساطور" مسموم می‌شود و فرایند انتخاب جانشین او آغاز می‌گردد. اما نخستین موضوع مورد اختلاف، قانون اساسی است (فراموش کردم بگویم که آن کشور قانون اساسی دارد که از قانون اساسی ما باقی مانده است. اما یک شکافی در آن وجود دارد و در نتیجه نمی‌توانیم از فصل 57 به فصل 63 بپریم). اختلاف بین بندهای قانون اساسی و کشمکش بر سر آن، از بیش از یک سال قبل تا امروز، موضوع دعوای هر روز ریاست مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری است. اما این سریال، به شکلی تمسخر آمیز و فکاهی به این مسئله می‌پردازد به طوری که پیش از طرح سؤال، بیننده را به خنده وا می‌دارد.

بین زندگی پر از ریخت و پاش پادشاه و فقری که مردم در آن به سر می‌برند، فاصله زیادی است. پادشاه در رفاه است و رعیت او از حاشیه نشینی و گرسنگی در عذاب هستند. «قصر و پادشاه بدون تاج است و ملت در رنج و نیازمند است». این عبارتی است که در تیتراژ این سریال دیده می‌شود و عبارت دیگری نیز به چشم می‌خورد: «الخضراء کشوری است که در اصل، حد و مرزی ندارد. ‌اما رعیت‌ها از آنها محافظت می‌کنند و سه چهارم درآمد ماه خود را به عنوان مالیات می‌پردازند». فاصله زیادی بین فقر و غنا وجود دارد که این سریال کمدی با استفاده از شخصیت‌هایی که دوگانگی‌ تراژدیک و کمدی را در خود جمع کرده‌اند، آن را به باد انتقاد می‌گیرد. بنابراین این سریال عبارت است از کدهای خنده‌داری که به بیننده ارائه می‌شود و او را در برابر پرسش‌هایی قرار می‌دهد.

این متن، با درد، هوش و تفکر، توسط نویسنده‌ای نوشته شده است که بازی با کلمات و حرکت بین واقعی و خیالی را به خوبی می‌داند (او نویسنده "تونس 2050" و صاحب اثر "راه حل رو برایم پیدا کن" است). او حاتم بلحاج است. فیلمنامه این کار از شرایط واقعی مردم تونس برگرفته شده است. بنابراین بر نقد نبرد قدرت‌ها و تلاش برای کودتا علیه قوانین و عبور از آن، گرانی زندگی، بروکراسی اداری، فرصت طلبی برخی از کارمندان دولتی و تلاش صاحبان سرمایه برای خریدن دیگران برای رسیدن به حکومت تعلق گرفته است. همه اینها پدیده‌هایی است که ما در تونس با آن زندگی می‌کنیم که در یک "ادغام عجیب" و قالب تاریخ و طنزآلود به بیننده ارائه شده است و توانست از نخستین قسمت، میزان مشاهده بالایی را به دست آورد، به طوری که تعداد بینندگان آن در شبکه یوتیوب به 90 هزار کاربر نزدیک شده و در پایگاه Artify ‌از 100 هزار کاربر فراتر رفته است. بنابراین این سریال، یک سریال فانتزی نمایشی و کمدی است که با فناوری‌های سینمایی و فضاهای بکری تولید شده است که عبدالحمید بوشناق در آن متخصص است.

رخدادهایی بین واقعیت و خیال

داستان‌های این سریال کمدی، بین واقعیت و تاریخ می‌چرخد. "بود یا نبود" یک ضدیت فکاهی با جمله معروف "بود یا نبود" است و به نظر می‌رسد که کارگردان تلاش دارد تا از عنوان فیلم اختلاف را بسازد تا در حافظه مخاطب نقش ببندد.

موضوع این سریال درباره یک پیرمرد است که داستان‌های کشور "‌خضراء"‌ و پادشاه آن به نام "‌ساطور"‌ را برای نوه‌هایش تعریف می‌کند. او کتابی در برابر خود باز می‌کند که در بالای آن، نشان تانیت، الهیه حاصلخیزی در نزد مردم کارتاژ دیده می‌شود. با توجه به این نماد، فضای سریال و شخصیت‌هایی که در آن حضور دارند، رخدادهای آن به آن دوران باز می‌گردد. اما لباس شخصیت‌ها، مخلوطی از عربی، ترکی و رومی بوده و جام‌های مورد استفاده در آن نیز به دوره رومی مربوط می‌شود (از نظر تاریخی، کارتاژی‌ها قبل از رومی‌ها بودند). جواهر آلات پادشاهی و شمعدان‌ها و دیگر عناصر زیباسازی صحنه ترکی بودند اما در هنگام بکارگیری به خوبی مورد بررسی قرار نگرفتند، تا تصویری که از آنها ارائه می‌شود، نشانگر فضاهای جهانی و تاریخی در هم تنیده و متفاوتی باشد که در حافظه کارگردان وجود داشت و او در یک سریال که از خیالش نشأت می‌گیرد، آنها را مورد استفاده قرار داد تا شرایط جاری را به نقد بکشد.

در چارچوب بعد عجایبی این سریال، اسامی عجیب و غریبی برای شخصیت‌های آن انتخاب شده است. به عنوان مثال، نام پادشاه، "‌ساطور" ‌و نام مادرش "‌قرضه"‌ است و این اسم، معنای نمادین مربوط به قدرت را در خود دارند. هم ساطور و هم قرضه، ابزارهای سر بریدن و تکه تکه کردن گوش هستند، ضمن اینکه پادشاه، با وضع مالیات‌های سنگین، مردم خود را ذبح می‌کند. نام شخصیت ناظر بر ارتش، "خفاش" است و او، حیوانی است که هرگز در روز دیده نمی‌شود، ضمن اینکه این پیام را دارد که صاحب ارتش، تمامی تصمیماتش را شب هنگام می‌گیرد. "بوقلاده"، "برغل"، "نعناع" و "مهراس" اسامی برگرفته از آشپزخانه هستند و اسامی دیگری نیز وجود دارند که دارای معانی متناقضی هستند که به گونه‌ای مورد استفاده قرار گرفتند تا مانند رخدادهای سریال، عجیب و غریب باشند و تعبیرها و تفسیرهای مختلفی را بدان راه باشد.  

نسل‌های مختلف

نسل‌های مختلفی روی این پروژه با یکدیگر همکاری کردند که سریال "بود یا نبود" آنها را گرد هم آورد. این سریال، آمیخته‌ای از تخصص و عشق به موفقیت است. فاطمه بن سعیدان و بازگشت منجی العونی و جمال المدانی و عبدالحمید قیاس در یک کار به همراه عزیز الجبالی وجهاد الشارنی وسیف عمران وهاله عیاد در سکانس‌های مختلف و رخدادهای فراوان این سریال گرد هم آمدند و در نقد و بیان سخنان طنز آمیز با یکدیگر همکاری کردند تا این اثر، با قدرت بازیگری زیبایی همراه شود که بیننده را قانع می‌سازد و او را به سمت خود جذب می‌کند و این، خصوصیت کارهای عبدالحمید بوشناق است که به جوانان فرصت می‌دهد تا توانمندی‌های بازیگری خود را ارائه کنند و آنها را در کنار بزرگان عرصه تصویر قرار می‌دهد و در نتیجه، موزائیکی شکل می‌گیرد که روح آن تونسی و عملکرد آن جهانی است.

https://ar.lemaghreb.tn/%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9-%D9%88-%D9%81%D9%86%D9%88%D9%86/item/49268-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86-%C2%AB%D9%83%D8%A7%D9%86-%D9%8A%D8%A7-%D9%85%D8%A7-%D9%83%D8%A7%D9%86%D8%B4%C2%BB-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%84%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%83%D9%88%D9%85%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D8%A7

 انتهای پیام/ص

 

 

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 514 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاري ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین
    به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم چین، ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین با حضور اندیشمندان، استادان و محققان دو کشور به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار شد.

  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.