English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
يکشنبه ١٠ مرداد ١٤٠٠
نیمه شعبان و نکاتی در مورد مهدویت
نیمه شعبان و نکاتی در مورد مهدویت تاریخ ثبت : 1400/01/11
طبقه بندي : ,,
عنوان : نیمه شعبان و نکاتی در مورد مهدویت
نويسنده : قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی ایران در باکو
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : رایزنی فرهنگی ایران در باکو
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

در تقویم قمری 15 شعبان که مصادف با 29 مارس است روز مهمی در دنیای اسلامی بشمار می رود .چرا که این روز سالروز ولادت امام دوازدهم شیعیان امام مهدی است که در سال 255 هجری قمری متولد شد و بعد از مدتی از دیدگان مردم به غیبت رفت و هنوز هم ادامه دارد .هر سال در چنین روزی شیعیان در ایران و عراق و آذربایجان و سایر کشورها در کنار گروههائی از مسلمانان اهل سنت بالاخص طریقتهای تصوف آنرا جشن می گیرند و به شادی می پردازند .

امسال در تقویم شمسی ( سال 1400 ) دوبار نیمه شعبان را جشن گرفته می شود  .یکی در روز دوشنبه  نهم فروردین ماه 1400 و دیگری در روز جمعه 27 اسفند  . 1400 این امر برای همه ما موجب مسرت و خوشحالی است .به همین مناسبت این روز امید ، نور ، و روز مستضعفان را به همه شما دوست داران منجی عالم بشریت صمیمانه تبریک عرض می کنم .

مستندات نیمه شعبان آنقدر قوی است و احادیث و روایات در مورد آن در بین شیعه و سنی است که قابل انکار نمی باشد. فضیلتهای زیادی برای این روز و شب نیمه شعبان در کتب شیعی و اهل سنت گفته شده است و در آن به خواندن نماز ، قرائت قرآن ، زیارت امام حسین ، خواندن دعا ، روزه گرفتن و غیره توصیه شده است  و چه خوب است که ما مسلمانان از فضیلتهای این روز و شب نیمه شعبان بهره ببریم و با انجام اعمال عبادی که وارد شده است ، تعجیل در ظهور امام زمان خودمان را از خداوند متعال بخواهیم .

علی رغم همه این احادیث و روایات در کتب شیعه و اهل سنت ، برخی هم با نوشتن مقالات و کتابهائی ، در این موضوع ایجاد شبهه کرده و در تلاشند موضوع انتظار را زیر سوال ببرند و بگویند هر موقع امام مهدی متولد شد ما آن موقع از او اطاعت می کنیم . در این مجال بر آن هستم تا چند نکته را برای ایضاح موضوع بیان بکنم .

نکته اول این است :

 در مکتب شیعه  خود انتظار ثواب دارد. از امام صادق (ع) در مورد شخصی که انتظار می کشد پرسیدند و او فرمود کسی که انتظار امام مهدی را می کشد مثل کسی است که با پیامبر اسلام همراه بوده است و یا در جائی فرمورد مثل کسی است که در راه شمشیر زنی کرده است . واقعیت این است که حفظ ایمان در زمان غیبت بسیار سخت است و لذا حضرت رسول به امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: ای علی! بدان که شگفت انگیزترین ایمان‌ها در مردم و بزرگ‌ترین یقین‌ها در ایشان از آنِ گروهی در آخرالزمان است که پیامبر را درک نکرده اند و امام هم از دیدگانشان پوشیده است و به سیاهی روی سفیدی (نوشته‌های روی کاغذ) ایمان آورده‌اند. به همین دلیل است که امام سجاد به یکی از صحابه خود بنام اباخالد کابلی فرمود " مردمی که در زمان غیبت زندگی می کنند اگر دو ویژگی را دارا باشند از مردمان تمام دورانها برترند(إنّ أهل زمان غیبته القائلین بإمامته والمنتظرین لظهوره، أفضل من أهل کل زمان)  1-  القائلین بامامته 2-  المنتظرین بامره  بعد هم فرمود : لان الغیبه عندهم صارت کالمشاهده .چون ایمان آنها بر اساس گفتار رسول اکرم و ائمه اطهار بوده و هیچ کدام از ائمه را ندیده اند و با این حال ایمان خود را حفظ کرده اند . این نشان می دهند که انتظار چقدر مهم است . باید بدانیم که امام مهدی حضور دارد ولی ظاهر نیست وامام مهدی در برنامه های عبادی ما و در داخل جامعه ما هم حضور می یابد و ما با نذر و توسل و صدقه و دعا خود را به او نزدیک می سازیم .

نکته دوم این است که :

سیره امام زمان (ع) در زمان غیبت را باید بشناسیم که به چند مورد اشاره می شود :

1-    آگاهی از احوال شیعیان . خود حضرت مهدی به شیخ مفید فرمودند هیچ چیزی از شما بر ما مخفی نیست . این نشان می دهد که ما منتظر یک امام حی و زنده هستیم مثل زمان امام صادق (ع) یا مثل زمان سایر ائمه  با این فرق که مردم در زمان امام صادق می دانستند که امامشان کجا است ولی ما در عصر غیبت نمی دانیم که امام مان کجا است و در کجا اقامت گزیده است . بنابر این ما منتظر حضور نیستیم بلکه منتظر ظهوریم .

2-    توجه و رسیدگی به امور شیعیان . خیلی از اوقات با یک نماز ، با یک صدقه و حتی با یک نذر برخی از مشکلات برآورده می شود .خود حضرت مهدی  فرمودند " إنا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأواء و اصطلمکم الأعداء " اگر ما به یاد شیعیان نبودیم دشمنان آنها را درو می کردند . اینکه تشیع امروز اینقدر قدرت دارد به برکت وجود ائمه اطهار است .

3-    توجه به دعا ، صدقه ها و یادکردنهای ما از امام زمان

4-    مساله رسیدگی به پرونده ها و نامه های اعمالی که از شیعیان خدمت ایشان می دهند .

اینها نشان می دهد که امام ما زنده است و ظهور می کند ما منتظر تولد امام مهدی نیستیم بلکه منتظر ظهور آن حضرت هستیم .اما باید توجه داشت که برخی شبهات سخیف ما را از راه اصلی گمراه نکند .اینکه برخی از مردم با استفاده از جها دیگران ، وقت تعیین می کنند کذاب هستند چون خود حضرت مهدی فرمود که تعیین کنندگان وقت برای ظهور را تکذیب کنید  و یا در جای دیگری فرمورد هلک المستعجلون یعنی کسانی که عجله کردند در تعیین وقت برای ظهور ، هلاک شدند .

نکته سوم این است که :

 وقتی امام ظهور بکند از کجا شروع می کند و اولویت کاری او در چه خواهد بود ؟ آیا اقتصاد سرمایه داری را ترویج می کند یا  اقتصاد کمونیستی و ...؟

در پاسخ به این سوال در حدیثی که از یکی از امامان سوال شد فرمود : وقتی امام مهدی می آید 4 کار را در اولویت خود قرار می دهد  " یدعو الی کتاب الله و سنه نبیه و الولایه لعلی ابن ابیطالب و البرائه من عدوه "

1-    به کتاب خداوندی روی می آورد و او را از مرگ نجات می دهد . هر آنچه که در قرآن امده است ترویج می دهد . احترام به والدین ، محبت بین مردم ، اقتصاد بدون ربا ، غذای حلال ، زندگی بدون غیبت و هر آنچه که در کتاب خداوندی بدان توصیه شده است توسط امام مهدی توصیه و عمل می شود

2-    توجه به سنتهای نبی اکرم (ص)

3-    ولایت علی ابن ابیطالب

4-    برائت از دشمنان او

شیعه معتقد است که هر آنچه را دنبال می کند در کتاب خداوندی یافت می شود و امام مهدی هم آنها را بر اساس کتاب قرآن دنبال می کند .

نکته چهارم این است که :

امروز موضوع ظهور امام مهدی (ع) در جامعه مسلمانان با چند آسیب همراه است :

1-    آسیب اول این است که برخی از افراد از موضوع غیبت سوء استفاده می کنند و با توجه به جهل برخی از مردم ، خود را امام زمان می دانند و یا ادعای ارتباط با او را دارند تا افراد را دنبال خود بکشند و این بر خلاف متون روابات و احادیث است .

2-    تطبیق علائم ظهور . بدین معنا که با استفاده از روایات و احادیث برخی می خواهند با استفاده از آن احادیث و تطبیق آنها با برخی وقایع مثلا جنگ یمن ، ظهور داعش با پرچمهای سیاه و غیره ادعا کنند که در زمان مشخصی امام ظهور می کند در حالیکه زمان مشخصی برای ظهور قید نشده و با حدسیات نباید با اعتقادات مردم بازی کرد . بله 5 علامت قطعی وجود دارد مثل خروج سفیانی ، کشته شدن او در نزدیکی مکه ، صیحه آسمانی ، خروج یمانی و قتل نفس ذکیه ولی هیچکدام از آنها را نمی دانیم چه وقتی اتفاق می افتد و لذا نباید خلط بکنیم .

3-    همیشه وانمود می شود که امام زمان خشن است و همه را با شمشیر از بین می برد . ما در بین یک صفت غلو می کنیم و چهره واقعی امام مهدی را نشان نمی دهیم .چرا صفت رحمانی او را تبلیغ نمی کنیم ؟ چون سیره امام مهدی مثل سیره رسول الله است " اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بود " متاسفانه در جامعه مسلمانان ، صفت قهر امام مهدی را بیشتر از صفت مهر و مهربانی او تبلیغ می کنند و این درست نیست . امام مهدی نسبت به مسلمانان و شیعیان رئوف است و دائم برای آنها دعا می کند و تلاش می کند آنها را به راه خداوندی رهنمون کند .البته با کفار و دشمنان خدا هم مدارا نخواهد کرد .

4-    آسیب چهارم آسیب تعیین وقت است . کتابهائی را می نویسند و تاریخ تعیین می کنند در حالیکه خود امام مهدی فرمود : وقاتون را تکذیب کنید .امر ظهور مثل قیامت است و زمانی ندارد و بصورت ناگهانی اتفاق خواهد افتاد  و لذا هر کس ادعا کند که من دائم با امام زمان در ارتباطم و یا در فلان تاریخ او ظهور خواهد کرد او از دروغگویان است .

با این نکات درمی یابیم که مکتب تشیع و دین اسلام یک دین منطقی و امیدبخش است و صفت رحمانیت و لطف ومهربانی خداوندی را در جهان حاکم می داند و ما وظیفه داریم در پیروی از امام مهدی و تبیین فلسفه غیبت امام دوازدهم و ظهور آن حضرت ، از خرافات بپرهیزیم و با منطق قوی و فلسفه دینی ، این حادثه عقلی و دینی را  آنطور که شایسته است به جهان عرضه کنیم .

امام مهدی امام مهربانی و تثبیت عدالت و گسترش عدل خداوندی است و لذا این روز را باید جشن گرفت و دعا کرد تا خداوند ظهور او را تعجیل کند و یقینا او نیز ما را دعا خواهد کرد چرا که او هم مثل همه ائمه اطهار و رسول الله نگران امت خود در آخرالزمان هستند چون آنها  امام خود را نمی بینند و پیامبر خود را نمی بینند ولی با سفارشات و مکتوبات واصله از آنها بر دین حق ایستادگی می کنند .

مجدد این روز را به همه مسلمانان و آزادیخواهان تبریک می گویم .

والسلام

 

 

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 329 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • عکس ماه رمضان در جهان از قاب دوربین + گزارش تصویری
    با وجود اینکه کرونا باعث شده که بسیاری از رفتارهای اجتماعی انسان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد اما مسلمانان جهان به مانند سال گذشته و البته با استفاده از تجربه روزه‌داری در شرایط کرونا، اعمال و مناسک ماه رمضان را انجام می‌دهند.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.