English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
پنج شنبه ٢٩ مهر ١٤٠٠
روابط فرهنگی دوجانبه آلمان و ایران و توسعه فضاهای فرهنگی و هنری
روابط فرهنگی دوجانبه آلمان و ایران و توسعه فضاهای فرهنگی و هنری تاریخ ثبت : 1400/05/16
طبقه بندي : ,,
عنوان : روابط فرهنگی دوجانبه آلمان و ایران و توسعه فضاهای فرهنگی و هنری
نويسنده : محمد زارعی، پژوهشگر در زمینه مطالعات آلمان و اروپا
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : رایزنی فرهنگی ایران در آلمان
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

فهرست مطالب:

1)       توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در آلمان

2)       روندهای تاریخی مهم در توسعه فرهنگ و هنر در ایران و آلمان

3)       نهادهای فرهنگی مهم آلمانی

4)       فرصت ها و محدودیت های دو کشور در همکاری های دو جانبه

5)       سه چالش مهم در توسعه فرهنگ و هنر و همکاری های دو جانبه

 

1) مشخصه‌های فعلی در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در آلمان

فرهنگ و هنر در آلمان از گستره ویژه ای هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی برخوردار است. در این کشور 142 مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر و 130 گروه ارکستر حرفه ای فعالیت دارند.  قریب به500 موزه‌ هنری با مجموعه‌هایی گران‌بها و متنوع از آثار هنرمندان جهان چشم‌اندازی بی‌نظیر برای علاقمندان پدید آورده‌اند. در آلمان همچنین نزدیک به 6700 مرکز نمایشگاهی فعال است.

آلمان با انتشار قریب به 95 هزار عنوان کتاب جدید و تجدید چاپ در هر سال از جمله کشورهای جهان با بازار کتابی پررونق است. هر سال قریب نه هزار قرارداد برای واگذاری حق تألیف کتاب‌های آلمانی با ناشران خارجی منعقد می‌شود.

  قریب به 330 روزنامه‌ی محلی در کنار بیست روزنامه‌ی فرامنطقه‌یی و نیز نه روزنامه با فروش تک‌نسخه ای نشان از سرزندگی حیات رسانه‌یی دارند. مجموع تیراژ 330 روزنامه‌ی آلمان از 27.3 میلیون نسخه در روز در سال 1991 به 12.5 میلیون نسخه در روز در سال 2019 رسیده است و ...

در یک نگاه کلی می‌توان شاخصه های فرهنگی و هنری در آلمان را به شرح ذیل تعریف کرد:

  • نگاه متفاوت به نهادهای فرهنگی؛ تعریف وظایف جدید برای این نهادها
  • غیر دولتی شدن فرهنگ
  • فرهنگ ابتکار محور
  • رویدادمحور شدن فرهنگ (شب موزه ها، روز درهای باز، رویدادهای فضای باز)؛ تجربه زنده
  • سُنت زدایی در فرهنگ (محبوبیت فرهنگ کلاسیک اغلب در بین بازنشستگان)
  • محلی محور شدن فرهنگ (ایالت ها در مقابل دولت فدرال)
  • اقتصادمحور شدن فرهنگ (درآمد ناشی از نمایشگاه گردشگری برلین، بیش از 250 م.ی)
  • تغییرات جمعیتی؛ تنوع گروه های سنی و علایق متفاوت نسبت به زمینه های فرهنگی

در این چارچوب می توان به شهرهایی که بیشترین تعداد بازیدکننده از موزه ها را دارند و نیز شهرهایی که بیشترین تعداد از اماکن فرهنگی و هنری را به خود اختصاص داده اند، اشاره داشت:

2) روندهای تاریخی تأثیرگذار در سیاست فرهنگی خارجی آلمان

       جنگ جهانی دوم و تأثیر آن بر سیاست های فرهنگی

       دهه 1970 میلادی به عنوان نقطه عطف در سیاست های فرهنگی در دوران پس از جنگ

       اتحاد مجدد دو آلمان

       سال 2000 و ورود به قرن 21

       چشم اندازهای فرهنگی ائتلاف احزاب بزرگ (CDU & SPD) در سال های 2005 تا 2009

       تأثیر حزب لیبرال دموکرات FDP در روند سیاست فرهنگی خارجی در آلمان

       ائتلاف مجدد احزاب بزرگ از سال 2013 تاکنون

       کرونا و روندهای جهانی در سال 2020

3) روندهای مهم در ایران و تأثیر آن بر همکاری های فرهنگی

ایران و آلمان علاوه با اینکه همواره تلاش داشته اند تا روابط خود در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی استوار نگه دارند با این حال در دوره هایی از تاریخ که ناهمسویی هایی در حوزه سیاست بر روابط دوطرف سایه انداخت.

با این حال تلاش شد تا فارغ از این فراز و نشیب ها همکاریهای علمی پابرجا بمانند. تا آنجا که امروز آلمان بدون شک یکی از قویترین همپایان جمهوری اسلامی ایران در عرصه تعاملات فرهنگی و دانشگاهی است.

تاریخچه همکاری‌های ایران و آلمان را می توان در هر یک از دوره های ذیل تعریف نمود:

       انقلاب اسلامی ایران

       جنگ هشت ساله عراق علیه ایران

       دوران سازندگی

       گفتگوی تمدن ها

       بازسازی ناسیونالیسم ایرانی و توسعه فرهنگ شیعی

       تنش زدایی و تقابل

4) مهمترین نهادهای فرهنگی در آلمان

سیاست فرهنگی آلمان با اصول تمرکز زدایی، اختیار تصمیم گیری فردی و چندگانگی هدایت میشود. این سنتی است که ریشه در رشد تاریخی این کشور دارد و در قانون اساسی آن منعکس است. فرمانداریها و ایالت های این کشور در چارچوب اختیارات خود علاوه بر برنامه ریزی در موسسات فرهنگی خود به حمایت مالی از دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری نیز می پردازند. در همین حال سطوح مختلف اجرایی در دستگاه دولت فدرال آلمان تلاش دارند تا در حوزه ی سیاست فرهنگی هماهنگی و همکاری واقعی با سایر نهادها داشته باشند. حمایت مالی مشترک از موسسات و فعالیت های فرهنگی نمونه ای از این نوع تلاش ها است. پویایی فرهنگی در جمهوری فدرال آلمان با اصل رقابت میان موسسات فرهنگی و فعالیت های فرهنگی مبتکران، هنرمندان و سازمانهای فرهنگی واسطه در شهرها و ایالت های مختلف مشخص می گردد. این اصل رقابت که با تعهد سیاسی به فدرالیسم فرهنگی حفظ می شود، عمده نیروی محرکه در پشت همه فعالیت های فرهنگی و هنری در چارچوب فدرالیسم آلمان است. ویژگی ممتاز دیگر سیاست فرهنگی جمهوری فدرال آلمان، اصل عدم مداخله در امور اجرایی فرهنگی، مسئولیت پذیری و حمایت از موسسات فرهنگی و برنامه های آنها و نیز تامین مالی آنها است. قانون اساسی آلمان آزادی "هنر" را تضمین می کند، که این امر نه تنها خود مختاری هنری و حق اداره مستقل موسسات و سازمانهای فرهنگی را قانونی می سازد، بلکه حفاظت از آنها را در برابر دستور العمل های دولت موجب می شود. دولت آلمان نیز مشوق و حمایت کننده ی این آزادی هنری است. این اصل که ناظر بر نقش دولت در کشوری فرهنگی است، موجب ایجاد موقعیتی شده است که در آن اکثر زیر ساخت های فرهنگی تحت حمایت قانونی شهرها و ایالت ها قرار گیرند.

از مهمترین سازمان و موسسات فرهنگی در کشور آلمان می تواند به موارد ذیل اشاره داشت:

       سازمان تبادلات آکادمیک آلمان، دآآد (DAAD)

       موسسه گوته

       موسسه روابط خارجی (ifa)

       موسسه باستان شناسی آلمان در تهران

       رایزن فرهنگی آلمان در تهران

       بنیاد الکساندر فون هومبولت

       بنیادهای سیاسی

       موسسه حمایت از طرح های پژوهشی (DFG)

       سازمان های بین المللی آلمانی (کمیسیون یونسکو در آلمان)

5) فرصت ها و محدودیت های نهادهای فرهنگی آلمانی برای همکاری در ایران

       چالش میان دو رویکرد لیبرال یا غربگرایی و اسلام گرایی و فرهنگ شیعی

       تصویر آلمان و غرب در ایران

       نحوه تعامل با فرهنگ های بیگانه (پذیرش چند فرهنگی یا فرهنگ تکثر گرا)

       مسئله احترام متقابل، همکاری از موضع برابر

       فرهنگ دولتی متمرکز و نخبه گرا

       عدم رویکرد تخصصی در بین کارشناسان و سازمان ها

       موازی کاری بین سازمان ها و نهادهای دولتی

       محدودیت های جامعه مدنی و فقدان حمایت کافی از سازمان های غیر دولتی

       عدم رعایت حقوق معنوی

6) فرصت ها و محدودیت های نهادهای فرهنگی ایرانی برای همکاری در آلمان

       تصویر ایران در آلمان

       انقلاب، اسلام و فرهنگ شیعی

       ایرانیان ساکن در آلمان

       برنامه های فرهنگی به ویژه در موضوع همگرایی اجتماعی

       جامعه مدنی آزاد

       موسسات آکادمیک در زمینه ایران شناسی، اسلام شناسی و شرق شناسی

       قراردادهای خواهرخواندگی بین شهرهای ایران و آلمان

       نقش دولت ها و احزاب حاکم در نظام سیاسی آلمان

انتهای پیام/

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 95 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاري ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین
    به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم چین، ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین با حضور اندیشمندان، استادان و محققان دو کشور به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار شد.

  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.