English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
يکشنبه ١٤ آذر ١٤٠٠
سطح تحصیلات زنان چین
سطح تحصیلات زنان چین تاریخ ثبت : 1399/07/09
طبقه بندي : ,,
عنوان : سطح تحصیلات زنان چین
نويسنده : <#f:1014/>
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : سایت سازمان زنان چین
ارسالی : <#f:1017/>
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

چین قوانین و مقرراتی را تصویب و اجرا کرده است تا زنان از حقوق برابر تحصیل با مردان برخوردار شوند. در روند تاریخی اصرار بر اولویت دادن به توسعه آموزش، به طور مداوم  اجرای سیاست آموزش به منافع مردم، کاهش شکاف آموزش و پرورش بین شهری و روستایی و پیشرفت فعالانه عدالت آموزشی، وضعیت تحصیلات زنان همچنان بهبود یافته و سطح تحصیلات آنها به طور قابل توجهی ارتقا یافته است.

نتایج ریشه کنی بی سوادی زنان قابل توجه است. در اوایل تأسیس چین جدید، میزان بیسوادی زنان بیشتر از مردان بود. در اولین جلسه ملی آموزش کار در سال 1949 پیشنهاد کرد که آموزش سواد آموزی برای از بین بردن بی سوادی در سراسر کشور انجام شود.

در سال 1956 ، چین "تصمیم در مورد از بین بردن بی سوادی" را ابلاغ کرد و هدف کار سواد آموزی را بار دیگر روشن کرد. در دهه 50 قرن 20 ، سه نهضت سواد آموزی آغاز کرد و به 16 میلیون زنان کمک کرد تا از بی سوادی خلاص شوند. پس از اصلاح و درهای باز  ، چین کار سوادآموزی را  ادامه داد و تا سال 1993 ، 110 میلیون نفر از زنان را سواد آموز کردند. از سال 1995 ، دولت چین یک برنامه سه مرحله ای   برای توسعه زنان چینی را ابلاغ و اجرا کرده است  که بر ریشه کن کردن بی سوادی زنان و افزایش سطح سواد زنان را هدف اصلی قرار داد و تمرکز بر از بین بردن بی سوادی زنان روستایی پیش گرفت. میزان بی سوادی زنان 15 سال به بالا از 90 در صد  قبل از تأسیس چین جدید به 7.3 درصد درسال 2017 کاهش یافته است که یک تغییر بزرگ در تاریخ است.

آموزش اجباری 9 ساله اساساً شکاف جنسیتی را برطرف کرد. بر اساس ریشه کن کردن بی سوادی زنان  ، چین اهمیت زیادی در تضمین حقوق دختران و فرصت های تحصیل آنها را در اولیت قرار می دهد. تدوین و صدور قوانین و سیاست هایی مانند" قانون آموزش اجباری جمهوری خلق چین "، مداوم افزایش سرمایه گذاری در آموزش اجباری و همچنین تمرکز به جهت  مناطق روستایی ، از طریق ایجاد کردن بورسیه ها ی مدارس ابتدایی و متوسطه ، تدوین سیاست های حمایت ویژه از دختران و اجرای کردن پروژه های کمکی مانند "برنامه جوانه بهار" و " برنامه  امید " فرصت را برای دختران روستایی برای تحصیل افزایش داده است. از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین ، توسعه یکپارچه آموزش اجباری در شهری و روستایی را به شدت تقویت شده است ، و کمبودهای آموزش اجباری روستایی را جبران کرده است و برای دختران روستایی فرصت بیشتری را  برای آموزش فراهم آورده است  .

در سال 2017 ، ثبت نام دختران در مدرسه ابتدایی به 99.9 رسیده است که دقیقاً همانند پسران است؛ نسبت دختران در مدارس ابتدایی و متوسطه به ترتیب به 46.5 در صد و 46.4 درصد رسیده است که نسبت به سال 1951 به ترتیب 18.5 درصد و 20.8 درصد افزایش داشته است. در مرحله آموزش اجباری، برابری مرد و زن  اساساً حاصل شده است.

سطح زنان در تحصیلات  دبیرستان و دانشگاهی به یک رکورد بالا رسیده است. چین اهمیت زیادی به توسعه آموزش می دهد و فرصت های تحصیلات زنان در دبیرستان و دانشگاهی در حال افزایش است. در طول 40 سال اصلاح و درهای باز، آموزش دبیرستان به شدت رواج یافته است وحمایت از مناطق فقیرنشین را در مناطق مرکزی و غربی را افزایش داده است و یک سیاست یارانه ای برای دانش آموزان از خانواده های فقیر اعمال کرده است.

در سال 2017 ، ثبت نام در آموزش دبیرستان به3 .88 درصد رسید و دختران در دوره دبیرستان7 . 47 درصد از کل دانش آموزان را تشکیل می دهند. در این میان ، نسبت دختران دانش آموزان دبیرستانی به 9 .50درصد می رسد. در سال 1998 ، "قانون آموزش دانشگاهی جمهوری خلق چین" برای گسترش مداوم دامنه آموزش دانشگاهی و پیاده سازی سیستم وام دانشجویی و ایجاد بورسیه های دانشجویی صادر کرد تا برای بیشترزنان  شرایطی تحصیلات در دانشگاهی را فراهم آورد . در سال 2017 ، نسبت دانشجویان دختران در آموزشگاه حرفه ای و دانشگاه ها به تعداد کل دانشجویان در آموزشگاه حرفه ای و دانشگاه ها به 5. 52 درصد رسیده است که نسبت به سال 1978 ، 28.4 درصد افزایش و از 1949 ،7. 32 درصد افزایش دارد (شکل 4) ؛ نسبت دانشجویان مقطع کارشناس ارشد دختران در جمع دانشجویان  به 48.4 درصد رسیده است که نسبت به سال 1985 ، 29.8 درصد افزایش داشته است. 

تعداد زنان در حوزه  آموزش حرفه ای  و آموزش مستمر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. چین بطور مداوم قوانین و سیاستهای آموزش حرفه ای را بهبود بخشیده و به تدریج سیستم آموزش حرفه ای را ایجاد و تکمیل کرده است.فرصت زنان برای آموزش حرفه ای در حال افزایش است. در سال 1996 ، "قانون آموزش حرفه ای جمهوری خلق چین "با پیشنهاد اینکه دولت باید اقدامات لازم برای کمک به زنان در زمینه آموزش حرفه ای را انجام دهد  به تصویب رسید. بعد از برگزاری هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین ، چین توجه بیشتری به توسعه آموزش حرفه ای داشته است.

در سال 2019 ، "برنامه اصلاح و اجرای آموزش حرفه ای کشور " و "برنامه اجرای کار ویژه گسترش آموزش حرفه ای بعد از بیرستان" برای گسترش مقیاس ثبت نام آموزش حرفه ای بعد از دبیرستان و ارتقا سطح مدرن سازی آموزش حرفه ای صادر کرد  و فرصت های جدید برای زنان به آموزش حرفه ای فراهم آورد ،. در سال 2017 ، دختران آموزش حرفه ای متوسطه 42.9 درصد از کل دانش آموزان را تشکیل می دهند. طی 40 سال گذشته بعد از اصلاح و درهای باز ، آموزش مستمر به سرعت توسعه یافته و به کانال مهمی برای کسب دانش ، افزایش مهارت ها و بهبود کیفیت برای زنان تبدیل شده است. تعداد و نسبت زنان شرکت در آموزش مستمر  دانشگاهی سال به سال افزایش یافته است.

در سال 2017 ، دانشجویان دختر در آموزش تخصص و کارشناسی بزرگسالان 58.8 درصد از کل دانشجویان کشور را تشکیل می دهند که نسبت به سال 1988 ، 27.3 درصد افزایش داشته است؛ دانشجویان دختران درآموزش حرفه ای و کارشناسی در آنلاین 47.3 درصد از کل دانشجویان را تشکیل می دهند. بعلاوه آن ، زنان همچنین در آموزش مداوم غیر مدارک در همه سطوح شرکت گسترده دارند.

دسترسی برابر کودکان دختران به آموزش پیش دبستانی به نتیجه رسیده است. در روزهای اوایل تأسیس چین جدید، مهد کودک ها در سازمان های دولتی، شرکت های صنعتی و معدنی، منطقه‌های مسکونی و روستاها تأسیس شدند.

در سال 1992، شورای دولتی برنامه توسعه کودکان چین در دهه 1990 را صادر و اجرا کرد که طبق آن میزان پذیرش کودکان 3-6 ساله باید به 35 درصد برسد. از سال 2011 ، چین سه برنامه در سه ساله آموزش متوالی پیش دبستانی را برای حل مشکل دشواری ورود به مهد کودک ها اجرا کرده است . در  "برنامه توسعه زنان چین (سال2011-2020)" پیشنهاد می کند که میزان ورود  به  دوره آموزش پیش دبستانی به 70 درصد برسد و کودکان دختر به طور مساوی وارد  دوره  آموزش پیش دبستانی شوند. در سال 2018 ، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی "پیشنهادات در مورد تعمیق اصلاح و استاندارد سازی آموزش پیش دبستانی" را صادر کردند که درخواست کرد  آموزش پیش دبستانی را  با کیفیت بالا و امنیتی عمومی سازی و توسعه  یابد.

در سال 2017 ، میزان ثبت نام کودکان 3-6 ساله 6. 79 درصد بود و 46 میلیون کودکان  در سراسر کشور آموزش پیش دبستانی دیده اند که 7. 46 درصد آنها دختران بودند.

انتهای پیام/ص

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 929 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاري ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین
    به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم چین، ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین با حضور اندیشمندان، استادان و محققان دو کشور به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار شد.

  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.