English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
يکشنبه ١٠ مرداد ١٤٠٠
قتل «جورج فلوید» مسئله‌ای همگانی است
قتل «جورج فلوید» مسئله‌ای همگانی است تاریخ ثبت : 1399/04/15
طبقه بندي : ,,
عنوان : قتل «جورج فلوید» مسئله‌ای همگانی است
نويسنده : <#f:1014/>
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : رایزنی فرهنگی ایران در پرتوریا
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

قتل «جورج فلوید» مسئله‌ای همگانی است، واکنش قلدرانه دولت ترامپ به کشتار نژادی سیاه‌پوستان از نظر اخلاقی مشمئز کننده است. اعتراضات جهانی در حمایت از «خیزش جان به لب رسیدگان» (Fed-Up Rising) آمریکا گواهی بر این است که بازوهای ظلم ساختاری نژاد پرستی ضد سیاهان، قرن‌هاست که به این رویه ادامه داده است.

شعله‌ور شدن تظاهرات آمریکاییان در سراسر این کشور و ابراز خشم ‌آن‌ها علیه قساوت‌های پلیس درمورد سیاه‌ و تیره‌پوستان، پرده از این حقیقت برداشت که اندیشه برتری نژاد سفید واقعیت دارد و موهوم نیست.

این روزها، وحشت و خشم مردم طبقات مختلف در جامعۀ آمریکا از کشتن توام با زجر جورج فلوید و بسیاری از مردان، زنان و کودکان دیگر، آن هم در دورۀ مدرن کنونی، قابل توجه می باشد.

برای کسانی که فکر می کنند با توجه به هشتگ‌هایی از جمله «#GeorgeFloyd »، «#AmyCooper»، «#ArmaudArbery»، «#BreonnaTaylor»، و «#blacklivesmatter» در کنار هشتک های بی شمار دیگری نقطه مشترکی با شما ندارند، حقیقت رنگ باخته است.

کشتن فلوید، سیاه‌پوست غیرمسلح و بی‌دفاع، زیر زانوی درک چاوین، افسر پلیس سفیدپوست، نشانی، روشن و نمونه ای آشکار از سرکوب ضدنژادی علیه سیاهان است و نشانی از ادامه این جریان می باشد..

سیاه‌پوستان برای قرن‌ها مورد قساوت و تحقیر بوده‌اند. حال، در سال 2020 به سر می‌بریم و ظاهراً هیچ‌ تغییری صورت نگرفته است. در سال 1994 و زمانی که در آفریقای جنوبی حق رأی برابر به همگان اعطا شد، و نیز اولین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست این کشور از طریقی دموکراتیک روی کار آمد، جهان شاهد بارقه‌هایی از امید درخصوص مسئله سیاه‌پوستان گردید.

در سال 2008 نیز رویدادی مشابه در آمریکا رخ داد؛ اما حضور نلسون ماندلا و باراک اوباما در بالاترین جایگاه  این کشورها نیز نتوانست بیماری خودبرتربینیی سفیدپوستان را پایان بخشد. هنوز هم شکل‌گیری جامعه‌ای عاری از نژادپرستی تنها در تصورات ممکن است و در واقع، دور از ذهن می‌نمایاند.

خودبرتربینی سفید پوستان، مسابقه کاربرد اسلحه علیه سیاهان  را رقم زده، بطوریکه وقیحانه از جرم، آزار و کشتار هرروزه آنها دست بر نمی دارند. تصور برتری سفید پوستان همچنین سازوکار سیستم‌های برخی دادگستری‌ها در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و این برای آمریکا خبری تازه نیست؛ چهارصد سال است که تصور برتری سفید پوستان در این کشور ریشه دوانده است و این عدد درخصوص آفریقای جنوبی نیز به بیش از 200 سال می‌رسد. این مسئله میراث و یادگاری از استعمارگری‌های اروپاست. مؤسساتی که تحت لوای برتری سفید پوستان تأسیس شده‌اند، از مجازات مصون‌اند و علت کشتن فلوید توسط پلیس در همین راستا قابل تفسیر است. همان علتی که در کشته‌شدن کولینز خوسا به‌‌دست ارتش آفریقای جنوبی نیز نقش داشته است.

یکی از آشنایانِ سفیدپوستِ من که در بروکلین (نیویورک) دادستان است- اخیراً به من گفت که او و همکارانش مرتباً شاهد تصاویری از پلیس‌هایی‌اند که حقوق اساسی سیاهان و تیره‌پوستان را پایمال می‌کنند و این مسئله در مناطق محروم از نسبت بالاتری برخوردار است.

او این‌طور ادامه داد که دفتر دادستان حوزۀ بروکلین در این موارد رویکردی انفعالی پیش می‌گیرد زیرا قصد حفظ روابط گرمش با دفتر پلیس نیویورک را دارد.

این حقیقتی است در نیویورک، که خود را نماد ملی و جهانی آزادی، تنوع  فرصت‌‌‌ها معرفی می نماید. حال خودتان قضاوت کنید که سیستم دادگستری آمریکا در چه وضعیت بعد غیر قابل اصلاحی قرار دارد.

خطاب به کسانی که معتقدند شورش علیه تفکر برتری سفید پوستان -که در حال حاضر در سراسر ایالات متحده اتفاق می افتد- پاسخی ناعادلانه به قساوت‌های پلیس است، باید بگویم که سوءاستفاده از قدرت علیه سیاه‌پوستان که تحت حمایت دولت صورت می‌گیرد اشتباه محض است. میراث دوران آپارتاید یادآور این مسئله است. خشم‌ورزی و اعتراض، نمودی قانونی برای ابراز دردی است که در طول قرن ها  ظلم و استسمار  نژادپرستانه وجود داشته است. صلح، آزادی و عدالت برای همگان حقی انسانی به‌شمار می‌رود.

«معترضانی» که خشونت را پاسخی درخور نمی‌دانند، بهتر است پیکان خشم خود را متوجه سرکوب نژادی سیستماتیک کنند. این سیستم همان است که منجر به بروز خشونت‌های عاطفی، معنوی، اقتصادی و جسمی بین نسل‌های گوناگون سیاهان و تیره‌پوستان شده است. خشونت، خشونت می زاید. در همین راستا باید مراقب عواملی بود که در لباس پلیس، ویا بین جمعیت وارد شده و اعتراضات مسالمت‌آمیز را به خشونت می‌کشانند. این افراد بر هیزم آتش سرخوردگی‌ها می افزایند و این موضوع در سراسر شهرهای ایالات متحده قابل‌مشاهده است. این جریان در جهت مشروعیت ‌بخشیدن به خاموش‌کردن جنبش مردم مظلوم در هنگام خیزششان است. این گردش شرورانه طی همین چند روز گذشته با جریان نظامی‌سازی دولت ایالات متحده همراه بوده است.

در حالی که آسیب‌‌های وارده به اموال و خرابکاری‌های پیش‌آمده غیرقابل‌جبران بنظر می رسد، واکنش قلدرانۀ دولت ترامپ به کشتار نژادی سیاه‌پوستان از نظر اخلاقی مشمئزکننده است.

در همین حال، معترضان و روزنامه‌‌نگاران به‌علت بیان حقیقت، آماج حملات قرار گرفته‌اند. این موضوع افتادن به شیبی خطرناک و لغزنده‌ به سوی اقتدارگرایی و فاشیسم است. در مواقع بروز تنش، این افراد مظلوم نیستند که باید تقصیرات را متوجه آن‌ها بدانیم؛ بلکه سیستم سرکوب و کسانی که در جایگاه استفاده از آن قرار دارند مقصرند. مارتین لوتر کینگ، از رهبران جامعۀ مدنی آمریکا، بیش از 50 سال پیش تأکید داشت که  «آشوب، فریاد مظلومان است.»

نلسون ماندلا، پدر آفریقای جنوبی، در همان دوران متوجه شد که بدون مبارزۀ مسلحانه، آپارتاید از آفریقای جنوبی رخت برنخواهد بست.

حتی با برچیده‌شدن برده‌داری در آمریکا و پایان‌یافتن آپارتاید در آفریقای جنوبی، هنوز تفکر برتری سفید پوستان به صورت سیستماتیک در جای خود باقی است. با وجود دستاوردهای جنبش حقوق مدنی در آمریکا و ایجاد «ملت رنگین کمان» آفریقای جنوبی، بازهم آپارتاید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پابرجاست. ایالات متحده، به‌عنوان ثروتمندترین کشور جهان، عمیق‌ترین شکاف‌های اقتصادی طبقاتی را در بین کشورهای جهان توسعه‌یافته دارد. آفریقای جنوبی نیز بالاترین میزان اختلاف ثروت طبقاتی را در جهان دارد.

قتل‌های حاصل از نژادپرستی، سرکوب اقتصاد و محرومیت سیاسی سیاه‌پوستان، همواره غیرقابل‌دفاع است.

مرگ‌ و زندگی جورج فلوید مردم جهان را بر آن داشت تا در برابر همه‌گیری تفکر برتری سفید پوستان در جهان و خشونت نژادپرستانۀ ضدسیاه پوستان قیام کنند. اعتراضات جهانی در حمایت از «خیزش جان به لب رسیدگان» (Fed-Up Rising) آمریکا گواهی بر این است که بازوهای ظلم ساختاری نژاد پرستی ضد سیاهان، قرن‌هاست که به این رویه ادامه داده است.

تفکر برتری سفید پوستان و  ظلم  نادیده گرفته شده، جمعیت سیاه و رنگین‌پوستان را در تمام دنیا ساکت و سرکوب می‌کند و از بافت فرهنگی حذف می سازد. این گروه‌ها شامل مواردی چون سیاه‌پوستان، بومیان ایالات متحده، بومیان استرالیا، فلسطینیان و اقوام اولیۀ کاناداست. به منظور سرپوش گذاشتن براین واقعیت و در راستای به انحراف کشیدن موضوع و مظلوم کشی، عکس العمل ناشایسته سریعی با هر کسی صورت می پذیرد. این سیستم سرکوب است که باید مسئول شمرده شده و به خود آید و مسئولیت پذیر شود.

نژادپرستی موضوع عقیده نیست و از پایه غلط و ناعادلانه است. عصبانیت شدید غیر اخلاقی و غیرمنصفانه کسانی که از سیستم تفکر برتری سفید پوستان حمایت می کنند -که آزار و قتل سیاه‌پوستان را مجاز می‌شمارد- از نظر اخلاقی مردود است. این اظهار خشم سیاه‌پوستان مظلومی است که مورد آزار قرار داشته و برای بقا می‌جنگند. این خشم متعلق به فعالان عدالت اجتماعی و جوامع غیرسیاهی است که متعهد به محافظت از حرمت و عزت سیاهان‌اند. دیگر سوءاستفاده از سیاه پوستان و آزارشان توسط پلیس کافی است. اشخاص با هر طیف نژادی و قومی، وظیفه مراقبت از  تعصبات نژادی خود را عهده دار می باشند.

پوپی مفاسینگ نویسنده و روزنامه نگار آزاد است. او برای مجله تایم، eNCA و نشریه هافینگتون کار کرده است.

انتهای پیام/ص

 

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 858 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • عکس ماه رمضان در جهان از قاب دوربین + گزارش تصویری
    با وجود اینکه کرونا باعث شده که بسیاری از رفتارهای اجتماعی انسان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد اما مسلمانان جهان به مانند سال گذشته و البته با استفاده از تجربه روزه‌داری در شرایط کرونا، اعمال و مناسک ماه رمضان را انجام می‌دهند.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.