منو اصلی
اخبار > تفکر انقلابی امام خمینی(ره) در بیداری اسلامی


  چاپ        ارسال به دوست

یادداشت رییس مرکز مطالعاتی دانشگاه آن‌هوی چین در باره شخصیت امام(ره)؛

تفکر انقلابی امام خمینی(ره) در بیداری اسلامی

وانگ ژه جوانگ معتقد است؛ آرمان‌های امام راحل همان اندیشه برابری و عادلانه است و ایشان به عنوان یک رهبر سیاسی و دینی که دارای ارزش‌های دینی قوی هست، با نظام نابرابری سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مخالفت و در برابر تبعیض فرهنگی غربی‌ها، توجه جهانی را به خود جلب کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنابر گزارش ارسالی از رایزنی فرهنگی ایران در پکن؛ وانگ ژه جوانگ، رییس مرکز مطالعاتی آسیا غرب و آفریقا دانشگاه آن‌هوی چین در یادداشتی در باره شخصیت بی‌نظیر حضرت امام خمینی(ره) نوشت: امام خمینی(ره) یکی از سه مهمترین نظریه‌پرداز انقلابی اسلامی ایران در اواخر دهه هفتاد قرن بیستم و رهبر اصلی نهضت انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه، می‌افزاید: روند رشد امام خمینی(ره) از عالم دینی در دوره پهلوی تا مخالف سیاسی و تا رهبر انقلاب از جذابیت شخصیتی منحصر به  فرد امام خمینی(ره) جدا نیست. جذابیت شخصیتی ایشان عمدتا در این موارد منعکس شده است: اول، اراده برای انقلاب و مبارزه با دیکتاتوری سیاسی پهلوی و رفتار خیانت آمیز شاه به کشور. دوم، پایبندی در موضع مردمی برای منافع و رفاه مردم عمومی. سه، روحیه فداکاری که فراتر از منافع مادی و لذّت شخصی است. چهار، روحیه انسان دوستی اسلامی مبنی بر ارزش‌های جهانی اسلامی که با هر نوع سیاسی و اجتماعی ناعادلانه مخالفت می‌کند.

نهضت امام خمینی(ره)؛ سرمشقی برای آزادی خواهان جهان

وانگ ژه جوانگ در این یادداشت، تأکید می‌کند: صبر و ساده زیستی به عنوان دو صفت برجسته مسلمان در روحیه امام خمینی(ره) به کلی نمایان می‌شود. همه اینها کاریزماتیک است که امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر سیاسی، مذهبی و معنوی از آن برخوردار است.

وی در ادامه این یادداشت آورده است: امام خمینی(ره) از نظر سیاسی با دیکتاتوری سیاسی مخالف است، او معتقد است که نظام سلطنتی ناگزیر به ظلم و ستم سیاسی تبدیل می‌شود و وی طرفداری از ولایت یعنی دموکراسی تحت هدایت روحانی مذهبی (جمهوری اسلامی) بود. آرمان‌های اجتماعی امام خمینی(ره) همان اندیشه برابری و عادلانه است. ایشان به عنوان یک رهبر سیاسی و رهبر دینی در جهان سوم که دارای فرهنگی سنتی عمیق ملی ایران و ارزش‌های دینی قوی هست و با نظام نابرابری سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مخالفت کرد، احساس کرد رسالت و وظیفه سنگینی دارد و باید سخنگوی جهان سوم و جهان مسلمانان باشد. این همه انعکاس طبیعی اندیشه برابری و تفکر عدالت اجتماعی امام خمینی(ره) در دیدگاه‌های سیاسی بین‌المللی است.

رییس مرکز مطالعاتی آسیا غرب و آفریقا دانشگاه آن‌هوی چین می‎‌افزاید: من چندین مقاله درباره دلایل پیروزی انقلاب اسلامی در مجله‌های مختلف دانشگاهی مانند «غرب آسیا و آفریقا» نوشتم و همیشه اعتقاد دارم که هم عامل درونی و هم عامل برونی که موفقیت نهایی انقلاب اسلامی را تعیین می‌کند، وجود دارد. از عامل درونی، فضای جامعه در آن زمان تحت تاثیر افکار اجتماعی جنبش غیر متعهد، ضد استعماری و علیه امپریالیسم قرار گرفت، بنابراین در آن زمان، روشنفکران و رهبران دینی ایران عموما به وابستگی بیش از حد پهلوی به امریکا و غرب زدگی کامل آن مخالفت کردند و آن را زیر سؤال بردند. علاوه بر این، امام خمینی(ره) دغدغه‌های روزگار را خوب درک کرد و پادشاهان پهلوی را به زبانی دینی  زیر سؤال برد و آن را و مورد انتقاد قرار می‌داد و مشروعیت سیاسی پهلوی را تضعیف کرد.

وانگ ژه جوانگ در بخشی دیگر از این یادداشت، اشاره می‌کند: در اندیشه سیاسی بین‌المللی امام خمینی(ره) و دیدگاه نظام جهانی اسلامی ایشان، تأکید بر اخلاق نظم بین‌المللی است و همه کشورها چه بزرگ، چه کوچک همه یکسان و برابر هستند و رفتار و اعمال هژمونی و سلطه جوی در سیاست بین‌المللی را محکوم و انتقاد کرد. ایشان در جامعه بین‌المللی امروز، صدای ضد استعماری، ضد امپریالیسم، ضد هژمونیسم و نیز در ساختن نظم سیاسی، اقتصادی جدید بین‌المللی عادلانه و معقول بسیار مؤثر بوده است. به عنوان سخنگوی جهان اسلام، خواستار همبستگی جهان سوم و فراخواندن مسلمانان برای متحد شدن در برابر تجاوز نظامی و تبعیض فرهنگی غربی‌ها، توجه جهانی را به خود جلب کردند.

انتهای پیام/ص


١١:٣٠ - 1399/03/13    /    شماره : ٧٥١٨٦٢    /    تعداد نمایش : ٤١٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج