English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
جمعه ٢٤ مرداد ١٣٩٩
چالش‌های آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایالت پنجاب
چالش‌های آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایالت پنجاب تاریخ ثبت : 1399/02/22
طبقه بندي : ,,
عنوان : چالش‌های آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایالت پنجاب
نويسنده : <#f:1014/>
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

با نگاهی به مقاله پرویز هودبوی، مدرس فیزیک در دانشگاه های لاهور و اسلام آباد در روزنامه داون می توان به برخی تنگناها در آموزش آنلاین دانشگاهها موسسات آموزش عالی ایالت پنجاب پی برد. در حالیکه پنجاب بزرگترین ایالت پاکستان با 110 ملیون جمعیت و لاهور با 12 ملیون نفر بالاترین نرخ دانشجو در پاکستان را دارند؛ آموزش های آنلاین آنگونه که روسای دانشگاهها و مدیران آموزشی عنوان کردند؛ نتوانسته رضایت استاد، دانشجو و سیستم آموزشی را برآورده نماید.

نویسنده در ابتدای مقاله اش با قلمی اعتراضی بیان می دارد: این مقاله مربوط به آن دانشکده ها و دانشگاه های پاکستانی که هم اکنون تحت برنامه یادگیری آنلاین فعالیت می کنند، مربوط است. من پیشنهاد می کنم که اساتید و روسای دانشگاه نباید این مقاله را بخوانند، در غیر این صورت حقایق موجود آن می تواند برخی را عصبانی کند. هدف من از نوشتن این مقاله آن است که با آنهای بحث را باز کنم که در واقع به سرنوشت آینده این کشور و نظام آموزش عالی آن اهمیت می دهند. به دیگر معنی شامل استادی اندکی است که در حقیقت سزاوار استاد بودن هستند.

خلاصه مقاله

نویسنده از مواد و روش های تدریس آنلاین که توسط موسسات آموزشی مختلف پذیرفته شده اند انتقاد کرده است. از آنجا که جهان و پاکستان به دلیل همه گیر ویروس کورونا در حالت قفل شدن هستند و همه موسسات آموزشی تعطیل شده اند. و یادگیری آنلاین تنها گزینه شد. به همین دلیل، درآمد آن مؤسسات آموزشی و اساتید که با ارائه دروس گران قیمت درآمد بالایی کسب می کردند، در معرض خطر قرار می گیرند. دانشگاه های خصوصی به سرعت وارد عمل شدند و اقدامات لازم را برای یادگیری آنلاین انجام دادند و به نحوی موفق شدند. براساس اطلاعات ناهمگون، فقط بخشی از بیش از ۲۵۰ دانشگاه و تعداد کمی از ۲۰۰۰ دانشکده یادگیری آنلاین را آغاز کرده اند. دانشگاه های دیگر هنوز در مرحله آماده سازی هستند؛ در حالیکه برخی هنوز در آغاز راهند. دسترسی محدود به اینترنت یک دلیل معتبر برای کندی کار آنهاست، اما با بهبود سرعت اینترنت در سراسر کشور این مسئله به راحتی قابل حل است. اما واقعاً چالش سخت این است که اطمینان حاصل کنید که معیارهای آموزش آنلاین پاکستان، یعنی هم آموزش و ارزیابی، با معیارهای بین المللی مطابقت دارند. تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد برخی از اساتید در حال تلاشهای خارق العاده ای برای برپایی سخنرانی های ویدیویی مربوط و مستقل با منابع آنلاین رایگان انجام می دهند. ۸۰ درصد باقی مانده از اساتید محلی مستحق سطل آشغال هستند.

 به دلیل ضوابط آموزشی ضعیف پاکستان، بازار جهانی ارزشیابی مدارک تحصیلی، دارندگان مدرک دانشگاه های پاکستان را به عنوان داشتن مهارت ها و دانش حل مسئله کاملاً فرومایه در نظر می گیرد. فارغ التحصیلان دانشکده ها و دانشگاه ها و همچنین اساتید، به طور جدی فاقد قابلیت استدلال و تحلیل هستند. فقط تعداد معدودی می توانند ایده های خود را به زبانهای اردو یا انگلیسی صحیح بیان کنند. غیر از به جز پنج تا شش دانشگاه با شهریه بالا، همه دانشگاه های دیگر دچار ضعف تحصیلی هستند. چه در اروپا یا ایالات متحده، معدود شهروندان پاکستانی در زمینه های پیشرفته مانند مهندسی، علوم کامپیوتر، یادگیری ماشین، بیوتکنولوژی، تحقیقات ژنتیکی و غیر فعالیت می کنند، بیشتر هندی ها در این زمینه ها کار می کنند.

 بنابراین دروضیعت فعلی، با این سناریو در پس زمینه، ما نیاز به تحلیل انتقادی از نظام آموزشی آنلاین خود داریم. بهترین کاری که در حال حاضر شفافیت کامل را طلب کنیم. با فنآوری قرن بیست و یکم، این کاملاً امکان پذیر است. باید یک مخزن مرکزی آزادانه در دسترس وجود داشته باشد، جایی که هر استاد مورد نیاز است تمام سخنرانی ها، فیلم ها، یادداشت ها، مقالات تحقیقاتی و سمینارهای ضبط شده خود را واریز کند. مسلما شفافیت درمان دائمی نیست، اما این امر برای تمایز روش های تدریس خوب با بد و مقیاس واقعی برای ارزیابی کارایی اساتید، اثر مفیدی خواهد داشت. مهمتر از همه، ارزیابی آن آسان خواهد بود که چقدر خوب یا بد دانش آموزان به روشهای ویژه دستورالعمل پاسخ می دهند. این دقیقاً جایی که کمیسیون آموزش عالی باید اقدام کند. جدا از مجبور کردن هر دانشگاه مطالب آموزشی خود را بایگانی کرده و آنها را آزادانه در دسترس قرار دهند، همچنین باید نظارت کند که این سیاست به شدت دنبال می شود. اگر کمیسیون آموزش عالی بتواند این اقدامات را انجام دهد، آینده ما می تواند درخشان تر باشد. پس برای تبدیل شدن به بخشی از دنیای مدرن، جهت گیری مجدد کامل مورد نیاز است. آموزش آنلاین، اگر درست انجام شود، راهی برای خروج ارائه می دهد.

خاطر نشان می کند که آموزش های آنلاین که جایگزینی برای جبران عدم حضور استاد و دانشجو در کلاس مطرح شد؛ در ابتدا ایده ای مناسب و البته تنها راه حل بنظر می رسید اما پاکستان بدلیل ضعف ساختارهای آموزشی و سواد آموزشی و عدم یا ضعف شدید بسیاری از اساتید و دانشجویان در استفاده از فناوری های روز و همچنین نقص دردسترسی به ابزارها همچون موبایل، رایانه که مواد اولیه یک سیستم آنلاین به شمار می روند؛ موفق به کسب نمره شایسته در این موضوع نشد.

انتهای پیام/ص

 

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 131 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب
    نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (15 تیرماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در حسينيه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان
    ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان (7 بهمن‌ماه) با همکاری بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • امضای تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه
    تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه به امضاي ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و علی ارباش رسيد.

  • بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    مراسم بزرگداشت هفته پژوهش (دوم دی‌ماه) با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و از پژوهشگران برتر تقدير شد.

  • دور يازدهم گفت‌وگوی ديني ایران و كليسای واتيكان
    یازدهمین دور ‌دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر در خدمت انسان» (20 آبان‌ماه) در این سازمان، برگزار شد.