English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩
تأثیر ویروس کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر روسیه
تأثیر ویروس کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر روسیه تاریخ ثبت : 1399/03/10
طبقه بندي : ,,
عنوان : تأثیر ویروس کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر روسیه
نويسنده : <#f:1014/>
تهيه و تدوين : <#f:1015/>
مترجم : <#f:1016/>
منبع : <#f:1911/>
ارسالی : رایزنی فرهنگی ایران در روسیه
كشور : <#f:1018/>
زبان اصلي : <#f:1019/>
تاريخ ورود اطلاعات : <#f:1020/>
خلاصه مقاله : <#f:1067/>
متن : <#f:1066/>
:

 

شیوع ویروس کرونا که از شهر ووهان چین آغاز شد، کم کم به بیماری همه­گیری تبدیل شد که به نوعی تمامی کشورها را به تعطیلی کشاند و مردم در خانه­های خود قرنطینه شدند. با تعطیلی­های اجباری به وجود آمده بسیاری از مشاغل و فعالیت­های مختلف، با مشکلات و در برخی موارد زیان­های جبران ناپذیر روبرو شده­اند، اما تلاش می­کنند تا به نوعی این بحران را پشت سر بگذارند.

عرصه فرهنگ و هنر نیز از این موضوع مستثنی نیست و تمامی موزه­ها، سینما­ها، مراکز فرهنگی، کتابخانه­ ها و ... تعطیل شده­ اند. حوزه فرهنگ و هنر روسیه نیز همانند سایر کشورهای دنیا درگیر این بحران شده است. طی  ماه­های گذشته با انتشار ویروس کرونا، تمام مراکز فرهنگی روسیه تعطیل شده­اند، اما فعالیت های خود را از جمله کنسرت، تئاتر و بازدید از موزه­ها به صورت آنلاین انجام داده­اند و بسیاری از کاربران اینترنتی به صورت برخط از این امکانات و فرصت­ها استفاده می­کنند. در ادامه به معرفی برخی از سایت­های فعال روس زبان در این دوران می­پردازیم:

سامانه «اُکو»[1] :

 این سامانه مخصوص پخش فیلم و سریال است که تعداد بازدیدکنندگان آن در شرایط کنونی رشد چشمگیری داشته است. این سامانه مجموعه­ای از تئاترها، کنسرت­ها و همچنین دیدارهای مجازی برترین موزه­های روسیه را به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان فضای مجازی قرار می­دهد. این سامانه به تازگی برنامه­ای برای کودکان راه­اندازی کرده است که به نمایش افسانه­ها و آداب و رسوم روسیه در قالب برنامه کودک می­پردازد.

سایت آموزشی «آرزاماس»[2]:

 سامانه آرزاماس که محتوای آن را برنامه­هایی در حوزه تاریخ و فرهنگ تشکیل می­دهد، به تازگی اعلام کرده است که بازدید از این سایت در مقایسه با اوایل ماه مارس، رشد 100 درصدی داشته و بازدید روزانه آن تا 150 درصد بالا رفته است. علاوه بر این، کاربران اینترنتی 200 درصد بیشتر از قبل برنامه­های رادیویی آرزاماس را دنبال می­کنند.

موزه­ها: موزه­های روسیه در راستای خدمت به حوزه فرهنگ، برنامه­هایی جدید برای مخاطبان تدارک دیده­اند. به عنوان مثال مسئولان موزه «پیروزی» در مسکو گفته­اند که بازدید از صفحه­های مجازی این موزه تا دو برابر افزایش یافته است. در ماه مارس دنبال کنندگان اخبار و اطلاعات فرهنگی و تاریخی سایت موزه پیروزی، دو برابر بیشتر از ماه فوریه بوده است. طی یک ماه این پورتال 182 هزار و 995  نفر بازدیدکننده داشته است.

موزه ارمیتاژ: پورتال موزه ارمیتاژ در شهر سنت­پترزبورگ روسیه نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. موزه ارمیتاژ با محبوبیت زیاد در روسیه و کشورهای دیگر دنیا، امکان دیدارهای مجازی  را از این مجموعه زیبا برای علاقه­مندان فراهم کرده است.

گالری ترتیاکوف: روز 25 مارس (6 فروردین) گالری ترتیاکوف نمایشگاهی با عنوان "افسانه­های روس" را افتتاح کرد. اما وضعیت امروز که زندگی جامعه روسیه را مختل کرده، مسئولین را وادار کرد که این نمایشگاه بی­نظیر از  دنیای شگفت انگیز افسانه­های روسیه را با نقوش فولکلور در نقاشی و گرافیک، به صورت دیدار مجازی و رایگان به علاقه­مندان ارائه کند. در این نمایشگاه آثاری از ویکتور واسنتسف، ایوان بیلیبین، میخائیل وروبل، النا پولنووا، ایلیا رپین، سرگئی کوننکوف، ولادیسلاو مامیشف-مونرو، اولگا توبرتوس و برخی دیگر از هنرمندان به نمایش گذاشته شده است.

موزه "دهکده تزارها": این موزه خدمات برخط خود را در یوتیوب و شبکه­های اجتماعی برای بازدیدکنندگان افزایش داده است. در صفحه­های موزه در اینستاگرام، فیسبوک، تویتر و سایت­های «وکانتاکت»[3] و «آدناکلاسنیکی»[4] کارگاه­های آموزشی، دیدار مجازی و کنسرت آنلاین پخش می­شود. بیش از 600 هزار کاربر از دیدار مجازی کاخ کاترین استفاده کرده­اند.

سایت­های روسی «وکانتاکت»و «آدناکلاسنیکی»: این دو سایت که مشابه فیسبوک طراحی شده­اند در میان روس­ها محبوبیت بسیار بالایی دارند. با وجود این، در ایام قرنطینه که عمده افراد، زمان خود را در تلفن­های هوشمند و تبلت­ها صرف می­کنند، تعداد بازدیدکنندگان سایت «وکانتاکت» از 83 هزار به 159 هزار نفر افزایش یافته و تعداد بازدیدکنندگان سایت «آدناکلاسنیکی» از 40 هزار به 60 هزار نفر رسیده است. البته، گفتنی است که بازدیدکنندگان فیسبوک نیز از 63 هزار نفر به 101 هزار نفر و تعداد بازدید کاربران روس از صفحات اینستاگرام از 56 هزار نفر به 103 نفر افزایش یافته است.

سالن مرکزی نمایشگاه "مانژ" و "خانه فرهنگ لف لوریه": این دو سالن از نوجوانان 12 تا 16 سال دعوت کرده­اند تا در کلاس­های آنلاین ماجراجویانه شرکت کنند. در این کلاس­ها به نوجوانان آموزش­های مختلفی داده می­شود و مسیرهای هیجان انگیزی از مراکز تاریخی سنت پترزبورگ را انتخاب کرده، به معرض نمایش می­گذارند. این کلاس برخط  اقتباسی مجازی برای مطالعه فرهنگ و هنر معاصر روسیه است.

تمامی علاقه­مندان می­توانند به صورت رایگان در این بازی ماجراجویانه شرکت کنند و با نقشه­های ایجاد شده توسط شرکت کنندگان در کلاس، به صورت مجازی پیاده­روی کنند و شهر سنت­پترزبورگ را از زاویه جدیدی ببینند.

قرنطینه زمان مناسبی برای خودآموزی و افزایش دانش در حوزه­های مختلف از جمله حوزه هنر است. موزه­های روسیه پروژه آنلاین "هنر نزدیک است" را در همین دوره طراحی و راه­اندازی کرده­اند. با این امکان بی­نظیر، افراد می­توانند از خانه­های خود به تماشای موزه­های روسیه بنشینند. به کمک این پروژه، تورهای مجازی و برخط موزه­ها هر روز از ساعت 16:30 تا 18:00 با توضیحات کامل در سایت رسمی موزه­ها برگزار می­شوند. در شبکه­های اجتماعی نیز تصاویر و ویدیوهایی برای معرفی دیدارهای مجازی موزه­ها به اشتراک گذاشته می­شود.  پروژه "هنر نزدیک است" مجموعه موزه­های روسیه را به مخاطبان معرفی می­کند. همچنین در  برنامه "هنر و علم" که در هفته دو بار برگزار می­شود، در یکی از شبکه های اجتماعی فیس بوک، وکانتاکت، اینستاگرام و یا آدناکلاسنیکی، داستان های جالب تاریخی با مخاطبان به اشتراک گذاشته می شود و ضمن آشنایی با  علوم طبیعی و هنرهای تجسمی سوالاتی در این خصوص مطرح می شود.

قرنطینه در روسیه مدیران موزه­ها و مراکز فرهنگی را به این فکر انداخته است که ایده پخش آنلاین موزه ارمیتاژ و گالری ترتیاکوف را به سایر موزه­های کشور بسط داده و موزه­های جذاب و دیدنی کراسنویارسک، موزه شهر تولا، ولادی­وستوک و ... را در همین قالب فعال کنند تا افراد بیشتری از آن بهره ببرند و به اطلاعات مخاطبین در حوزه تاریخ و فرهنگ بیافزایند.

 

حوادث اخیر در دنیا و شیوع ویروس کرونا در روسیه بر حوزه سینما نیز تاثیر گذاشته است. یکی از سینماهای شبکه­ای در روسیه با عنوان "موس­کینو[5]" پروژه "موس­کینو در خانه" را راه اندازی کرده است که با این سامانه می­توان فیلم­ها و اظهار نظرهای منتقدان را مشاهده کرد و در جلسات آنلاین با کارگردان­ها به صورت مجازی شرکت کنند.

علاوه بر این، "موس­کینو" کلوب سینمای آنلاین "موس­کینو زویزدا[6]" را راه­انداز کرده که همانند یک سینمای واقعی طراحی شده است. در این سایت فیلم­های کلاسیک صامت و ناطق که سال های گذشته تولید شده­اند، به نمایش درمی­آید.

مدیرعامل "موس­کینو" به این نکته مهم اشاره کرد که از 17 مارس با تعطیل شدن سینما­های "موس­کینو" ما بلافاصله به این فکر افتادیم که چگونه طرح خود را به صورت آنلاین ایجاد کنیم.

مقامات مسکو برای حمایت از سینمای داخلی روسیه یک فستیوال بین المللی آنلاین را سازمان دهی و برگزار می کنند.

معاون شهردار مسکو درباره این فستیوال آنلاین می گوید، این پروژه برای حمایت از شرکت های روسی در برهه زمانی شیوع ویروس کرونا است که جشنواره­های بین المللی سینما لغو می شوند. این حرفه واقعا به کمک نیاز دارد. از این­رو محلی لازم است تا بتوانند تولیدات خود را ارائه دهند و خریداران و شرکای خود را پیدا کنند. این­گونه سامانه­های آنلاین که تولیدکنندگان از سراسر دنیا، بتوانند تولیدات خود را ارائه دهند، از پیش برگزار نشده است و امیدوار هستیم که این پروژه هر چه بیشتر توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند.

این فستیوال آنلاین برای ارائه پروژه ها و گفتگو و مذاکره بین شرکت کنندگان، در یک سکوی دیجیتال ویژه برگزار می شود و حدود 150 ساعت محتوای ویدیویی در دسترس تولیدکنندگان خارجی، خریداران فیلم، سریال و انیمیشن خواهد بود.

گفته می شود که این سامانه فرصت مناسبی برای استودیوهای داخلی فیلم و انیمیشن فراهم می­کند.

سامانه کتاب خوانی: مخاطبان سامانه کتاب خوانی نیز در دوران قرنطینه افزایش یافته­اند. طی هفته اول قرنطینه، تعداد نصب اپلیکیشن "لیت­رِس[7]" در روسیه با یک جهش محسوس افزایش یافت. نصب و راه­اندازی برنامه­های "بخوانید"  و "گوش کنید" به ترتیب 40درصد و 42 درصد بیشتر از قبل شده­اند.

علاوه براین تعداد دانلود کتاب­های رایگان در مقایسه با هفته پیش از آغاز محدودیت ها 142 درصد افزایش یافته است.

سرگئی آنوریف، رئیس شرکت "لیت رس" می­گوید که استفاده از نرم­افزارهای آنلاین در حال حاضر رشد قابل توجهی دارند. خوانندگان کتاب به صورت فعال از کتابخانه آنلاین این سامانه استفاده می کنند.

فروش آنلاین اپلیکیشن کتابخانه «مای بوک»[8] بزرگترین سامانه کتاب از 17 تا 23 مارس، نسبت به مشابه سال گذشته 68 درصد رشد داشته است.

در اولین هفته آغاز محدودیت­های کرونایی، خرید کتاب از کتابخانه آنلاین این سامانه در مسکو، سنت­پترزبورگ، چلیابینسک و سایر شهرهای روسیه 23 درصد افزایش یافت.

هر سال در روسیه جشنواره «بیبلیونُچ[9]» یا شب­های کتابخانه برگزار می شود. امسال نیز از 25 آوریل تا 9 مه این جشنواره به­صورت آنلاین برگزار شد و در نخستین روز از پخش زنده اینترنتی «بیبلیونُچ» 3 میلیون و 200 هزار نفر بازدیده کننده داشت.   

این جشنواره از طریق سایت­های مختلف همچون «کولتورا»، «وکانتاکت»، «آدناکلاسنیکی» و «تیک توک» در دسترس علاقه­مندان قرار گرفته بود. از برنامه­های دیگر این جشنواره، دیدار و گفتگو با نویسندگان، کارگردان­ها و فیلمنامه نویس­ها است.

امسال در طول روزهای جشنواره آنلاین، بیش از 42 هزار شرکت کننده حضور یافتند و مطالب خود را منتشر کردند.  

علاوه بر این، 22 پخش زنده اینترنتی از جمله اجرای موسیقی زنده، کنسرت، کلاس­های فیلمنامه­نویسی از سوی موسسات مختلف روسیه به اشتراک گذاشته شد.

در جشنواره شب­های کتابخانه، شرکت ضبط موسیقی «ملودی» که در سال 1964 میلادی تاسیس شده و از قدیمی­ترین شرکت­ها در حوزه ضبط موسیقی محسوب می­شود نیز بیش از 150 کتاب صوتی را به­صورت رایگان در دسترس خوانندگان قرار داده و بازدیدکنندگان فضای مجازی به مجموعه­هایی از کتاب­های صوتی برای کودکان و اشعار شعرای روس دسترسی دارند.

در اپلیکیشن «تیک توک» که یک شبکه اجتماعی چینی است و در سال 2016 فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرده است، یک حساب کاربری جدید با عنوان "فرهنگ" راه اندازی شده که به معرفی کتاب های روسی می پردازد.

در شبکه های اجتماعی پدیده «فلش ماب» با هشتک "من می­خوانم" و "من ادبیات کلاسیک می­خوانم" راه اندازی شده که همه علاقه­مندان به کتاب می­توانند به این برنامه اجتماعی بپیوندند.

بسیاری از رسانه­ها، منابع خود را به صورت آنلاین در فضای اینترنت قرار داده­اند. به عنوان مثال انتشارات (هارتز شکولِف مدیا»[10] بایگانی روزنامه­های خود را به صورت رایگان در دسترس علاقه­مندان قرار داده است.

رادیو فرهنگ، یکی از کانال­های پرطرفدار رادیویی در روسیه، برای حفظ مخاطب­های خود در این ایام برنامه­ای با عنوان «سازگاری» را راه­اندازی کرده است. در این برنامه، نشست­هایی با نمایندگان صنعت فرهنگ برگزار شده و موانع و فرصت­های پیش رو را بررسی می­کنند.

مدیر رادیو فرهنگ معتقد است که امروز وظیفه همه افراد فعال در حوزه فرهنگ، تلاش برای زنده نگه داشتن این حوزه است. وی به افزایش آمار شنوندگان رادیو طی هفته­های اخیر نیز اشاره کرد.

جشنواره موسیقی «جاده یالتا» که قرار بود از سوم آوریل تا 2 می در شبه جزیره کریمه برگزار شود، به دلیل محدودیت­های بوجود آمده در اثر شیوع ویروس کرونا، لغو شد. اما مسئولین با پیوستن به جنبش سراسری حفظ و تقویت برنامه­های فرهنگی کشور، این جشنواره را به­صورت آنلاین برگزار کردند.

از دیگر ابتکارها و اقدامات جالب توجه در این دوره، برگزاری مسابقه آنلاین نواختن پیانو بود. خانه بین المللی موسیقی مسکو برای حمایت از هنرمندان جوان در دوران قرنطینه این مسابقه هیجان­انگیز و پرطرفدار را برای حمایت از جوانان با استعداد برنامه برگزار کرد. سن شرکت کنندگان در این مسابقه تا 22 سال تعیین شده و تا 15 می فرصت داشتند که فرم درخواست و فیلم ضبط شده از اجرای خود را برای شرکت در این مسابقات ارسال کنند. این برنامه به صورت بین­المللی برگزار خواهد شد، به همین خاطر، علاوه بر پیانیست­های روس، پیانیست­های سایر کشورهای دنیا نیز حضور خواهند داشت.

الکساندر رومانوسکی مدیر هنری و رئیس هیئت داوران این مسابقات می­گوید: «ما قصد داریم از نوازندگان جوانی حمایت کنیم که اکنون در قرنطینه هستند و امیدواریم که در شرایط کنونی و مشکلات حاضر بتوانیم به هنرمندان تازه کار کمک کنیم.

به هر میزان که پایداری ویروس کرونا زیادتر شود، برنامه های ابتکاری نیز برای ایجاد فرصت استفاده از فضاهای فرهنگی و هنری نیز توسعه پیدا می­کند. از این رو در آینده باید در انتظار برنامه های تازه تری باشیم که دسترسی مردم روسیه را به منابع فرهنگی و هنری بیشتر تسهیل می­کند.

 


[1] Okko https://okko.tv/

[2] Arzamas https://arzamas.academy/

[3] VKontakte

[4] Odnoklassniki

[5] Moskino

[6] Moskino zviozda

7

[7] LitRes

[8] MyBook

[9] Biblio noch

[10] Hearst Shkulev Media

 

: <#f:3905/>
تعداد نمایش : 78 <<بازگشت

 

گزارش تصويري
  • نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب
    نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (15 تیرماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در حسينيه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان
    ششمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان (7 بهمن‌ماه) با همکاری بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • امضای تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه
    تفاهمنامه همكاري بين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه به امضاي ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و علی ارباش رسيد.

  • بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    مراسم بزرگداشت هفته پژوهش (دوم دی‌ماه) با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و از پژوهشگران برتر تقدير شد.

  • دور يازدهم گفت‌وگوی ديني ایران و كليسای واتيكان
    یازدهمین دور ‌دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر در خدمت انسان» (20 آبان‌ماه) در این سازمان، برگزار شد.